علی شاکری: دیدارهای دوگانه فینال و رده‌بندی این فصل لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران در حالی امروز و جمعه به میزبانی سالن 12هزار نفری برگزار می‌شود که همه نگاه‌ها به نبرد آسیایی میان دو تیم کاله مازندران و متین ورامین دوخته شده است؛ دو تیمی که با کنارزدن دو قطب قدیمی پیکان و سایپا توانستند در بازی‌هایی پر‌شور و در‌عین حال پر‌حاشیه و جنجالی در مرحله نیمه‌پایانی نامزد بازی‌های فینال این فصل شوند.

والیبال

بازی‌های رده‌بندی هم میان تیم‌های پیکان و سایپایی انجام می‌شود که در یک‌دهه گذشته اغلب برگزار‌کننده بازی پایانی بوده‌اند و در این فصل می‌توانند به کسب عنوان سومی بازی‌ها دلخوش باشند. این گزارش اختصاص به موقعیت چهار تیم حاضر در این مرحله همراه با حرف‌های مربیان دو تیم فینالیست دارد که از نظرتان می‌گذرد.

با انجام 138بازی، لیگ برتر والیبال ایران با در‌پیش داشتن تنها چهار‌بازی دیگر عصر جمعه این هفته به خط پایان بازی‌های این فصل خود می‌رسد. در مرحله مقدماتی این بازی‌ها که با 132بازی خاتمه یافت، تیم‌های پیکان، متین ورامین، سایپا البرز و کاله مازندران به‌ترتیب اول تا چهارم شده بودند اما در مرحله نیمه‌پایانی دو تیم پیکان و سایپا با توقف مقابل کاله و متین ورامین راهی بازی‌های رده‌بندی شدند و دو تیم فاتح این مرحله، کاله و متین بودند که با شکست دو مدعی قدیمی راه صعود خود را به فینال رقابت‌های این فصل هموار کردند.

دومین صعود کاله به فینال

کاله مازندران در حالی برای دومین سال پیاپی راهی فینال لیگ برتر شد که در دور مقدماتی فرازوفرودهای بسیاری داشت و خیلی‌ها با توجه به بحران‌های پشت‌سر‌گذاشته شده بخت چندانی برای این تیم مقابل پیکان در مرحله نیمه نهایی متصور نبودند و کار تیم مدافع عنوان قهرمانی را در این مرحله از بازی‌ها تمام‌شده می‌پنداشتند. اما حمایت‌های باشگاه از سرمربی بومی در طول فصل که حالا با گذشت زمان و حضور چندساله در تیم ملی بدل به یکی از مربیان تأثیرگذار والیبال ایران شده کمک کرد تا قهرمان فصل پیش با پیوستن عباس برقی باتجربه دو‌باره در آستانه فتح جام دیگری قرار گیرد. حرف‌های عطایی که بعد از هر باخت همیشه معتقد بود بازیکنانش مرد روزهای سخت هستند، در بازی با بهترین تیم این فصل در مرحله مقدماتی اثبات شد و کاله در مصاف با پیکان با رسیدن به دو برد و یک باخت برای بار دوم در دو فصل اخیر راهی فینال شد.

نمی‌توان تیم قهرمان را پیش‌بینی کرد

سرمربی بومی و چندین‌ساله کاله حالا برخلاف روز بازی سوم با پیکان که با قاطعیت از پیروزی تیمش می‌گفت این بار درخصوص بازی فینال در گفت‌وگو با همشهری با احتیاط بیشتری سخن می‌گوید؛ «مهم‌ترین اصل در یک مجموعه و آن هم ورزش تیمی‌ای مثل والیبال، خودباوری است. با این اوصاف بازی فینال شرایط خاص خود را دارد و فقط می‌توانم قول یک بازی زیبا را بدهم و بگویم که عزم ما دفاع از عنوان قهرمانی فصل گذشته است». وی در مورد تأثیرات انجام بازی در یک سالن جدید هم معتقد است که به‌طور طبیعی اگرچه شرایط برای هر دو تیم یکسان است اما در هر صورت روی کیفیت دو تیم اثرگذار خواهد بود. عطایی در ارزیابی خود از متین می‌گوید: «نتایج این تیم و حضورش در فینال بیانگر این واقعیت است که آنان با شایستگی به دیدار نهایی رسیده‌اند و بازیکنانی دارند که هر‌کدام دارای تجارب و ویژگی‌های متمایزی هستند که نباید هرگز آنها را دست‌کم گرفت». سرمربی کاله در پاسخ به این سؤال که نبود نیکولوف، ملی‌پوش بلغاری تا چه‌اندازه باعث آسیب‌پذیری حریف خواهد شد گفت: «در اینکه نبود یک بازیکن کلیدی، ضریب اطمینان یک تیم را پایین می‌آورد شکی نیست اما متین، تیمی نیست که با نبود یک بازیکن دچار مشکل شود و مطمئنا بازیکنان دیگری هستند که جای او را پر کنند». وی در مورد اینکه خیلی‌ها شانس کاله را بیشتر از متین می‌دانند معتقد است که این فقط یک حدس و گمان می‌تواند باشد: «همیشه رسم است که کارشناسان پیش‌بینی‌های خاص خود را ارائه می‌دهند ولی من معتقدم نمی‌توان پیشاپیش تیمی را فاتح دو بازی فینال معرفی کرد».

نخستین حضور و نخستین فینال

کمتر کسی در شروع مسابقات این فصل در حضور تیم‌های با‌تجربه و مدعی‌ای چون کاله، پیکان، سایپا، پیشگامان و شهرداری ارومیه قادر به پیش‌بینی حضور تیم تازه‌وارد متین ورامین به دیدار پایانی بود اما مصطفی کارخانه به مدد تجربه زیادش در لیگ توانست به گفته خودش این تیم تازه‌تشکیل‌شده را در دقیقه 90 راهی بازی‌های پایانی کند. البته در این میان نباید از نقش تأثیر‌گذار علیرضا طلوع‌کیان به آسانی گذشت که با قدرت بالای آنالیزش یک مکمل ایده‌آل در کنار داوود آهنگری به‌عنوان دستیار برای کارخانه بود. چنین بود که با تجربه‌ترین سرمربی لیگ برخلاف تجربه تلخ همراهی با تیم‌های گیتی‌پسند و پتروشیمی دو‌باره به همان روزهای طلایی دوران حضورش در تیم‌های صنام و پیکان نزدیک شد.

قهرمانی را به راحتی از دست نمی‌دهیم

کارخانه در مورد بازی فینال و بازی با کاله می‌گوید: «کاله تیم پر‌مهره‌ای است و از تشکیلاتی قوی برخوردار است و بازی با این تیم چندان آسان نخواهد بود اما ما که تا اینجای بازی‌ها را دور از انتظار ظاهر شدیم نمی‌خواهیم فرصت قهرمان‌شدن و کامل‌کردن شگفتی را به این راحتی از دست بدهیم». سرمربی با‌تجربه متین که تجربه بسیاری در سال‌های اخیر از حضور در لیگ دارد بحث روحی و روانی را کلید پیروزی در فینال می‌خواند و می‌گوید: «هم ما و هم کاله کاملا از نقاط قوت و ضعف هم مطلعیم و من سعی‌ام در این مدت کوتاه بر این بود که اگرچه نمی‌توانم در زمینه افزایش آمادگی جسمانی کاری صورت دهم لااقل از نظر ذهنی و روانی بازیکنانم را آماده بازی فینال کنم و شک نکنید که از پیش‌باخته نخواهیم بود». وی اگرچه نبود نیکولوف بلغاری را در فینال برای تیم خود تلخ و دردناک می‌خواند اما امیدوار است که جایگزینان جوان او بتوانند خلأ او را به‌خوبی پوشش دهند؛ «نیکولوف، بازیکن تأثیر‌گذار و کلیدی تیم ما بود اما رزم‌‌فر و فتحعلی جوان هم انگیزه‌های بالایی برای بازی‌کردن در فینال دارند و در کنار شریفات می‌توانند خود را بهتر نشان دهند». کارخانه در پاسخ به این سؤال که خیلی‌ها بخت کاله را در فینال بیشتر از متین می‌دانند با اشاره به اینکه این تیم چیزی برای از دست‌دادن در این بازی‌ها نخواهد داشت می‌گوید: «اتفاقا این موضوع انگیزه من و شاگردانم را بیشتر خواهد کرد، هر چند نایب‌قهرمانی هم برای ما به اندازه قهرمانی ارزش خواهد داشت و همین که با همه محدودیت‌هایی که در نخستین فصل حضورمان برای جذب بازیکن داشتیم توانستیم به فینال برسیم نیز کار کوچکی نبوده است».

رقابت مربیان تیم‌های ملی جوانان و امید

در دو بازی رده‌بندی این فصل لیگ‌برتر والیبال، بازی دو تیم با‌سابقه پیکان و سایپا هم دیدنی خواهد بود؛ دو تیمی که سال‌ها همواره برگزار‌کننده بازی پایانی بودند اما در دو فصل اخیر تحت‌الشعاع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در والیبال قرار گرفته‌اند و در رقابت با آنان از رسیدن به قهرمانی باز‌مانده‌اند. در بازی رده‌بندی، جدا از رقابت میان دو شرکت بزرگ خودروساز، رویارویی مربیان تیم‌های ملی امید و جوانان ایران هم در نوع خود جذاب خواهد بود. فرهاد نفرزاده و پیمان اکبری، هر‌کدام تا چند‌ماه دیگر قرار است با تیم‌های ملی امید و جوانان در مسابقات جهانی برزیل و ترکیه حاضر شوند و نمی‌خواهند پس از دور شدن از فینال از رفتن روی سکو هم دور بمانند. پیکان فصل پیش به‌طور مشترک با شهرداری ارومیه به مقام سومی لیگ رسید اما سایپا پس از شکست در فینال‌های سه‌گانه مقابل کاله نایب‌قهرمان شده بود. مهم‌ترین مشکل مربیان دو تیم پیکان و سایپا در روزهای گذشته دمیدن انگیزه‌ در وجود بازیکنانی بود که با شکست در نیمه‌نهایی تا حدودی از شرایط آرمانی خود دور شده بودند.

کد خبر 205202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز